Klopt je verhaal, je positionering of de visuele stijl van je merk niet helemaal meer? No worries, een merk leeft!
Jijzelf, jouw onderneming, de markt en je doelgroep ondergaan voortdurend veranderingen. Daardoor is het denkbaar dat jouw huidige branding onvoldoende up-to-date is. Maar wat dan? Wel, dan… is het tijd voor een rebranding!
Rebranding is een breed begrip. Volgende vragen hoor ik dan ook vaak tijdens kennismakingsgesprekken met potentiële klanten:
- Wat houdt rebranding in?
- Wanneer is dat nodig?
- Welke ondernemingen hebben een rebranding nodig?
- Waarom zou je daarin investeren?
- Moet ik helemaal opnieuw beginnen?
In deze blog geef ik jou graag een antwoord op deze boeiende vragen, zodat jij weet waar je als bedrijf werkelijk nood aan hebt.
Wat is branding?
Voor we focussen op ‘rebranding’, zoomen we kort in op wat ‘branding’ precies is. Branding is het bepalen van de identiteit van je merk. Het merk moet de juiste gevoelens en associaties oproepen bij jouw ideale klant of doelgroep. Branding gaat uiteraard over veel meer dan alleen het visuele aspect. Het gaat eveneens over de innerlijke kern van je merk.
- Waar sta je voor?
- Welke waarden zijn belangrijk?
- Welke impact maak je bij je klanten?
- Hoe wil jij dat jouw klanten zich voelen als ze jouw product of dienst gebruiken?
We spreken in branding termen over de visuele en mentale merkidentiteit.
Wat houdt rebranding in? Moet ik helemaal opnieuw beginnen?
Rebranding passen we toe als we de identiteit van je merk herontwerpen. Dit gaat bijvoorbeeld over detailaanpassingen. Denk aan een strakker lettertype of aangepaste tinten van jouw merkkleuren.
Maar het kan ook een complete metamorfose zijn, een uitgebreid herontwerp van jouw merk, een ware revolutie!
Of jouw rebranding een evolutie of revolutie wordt, hangt af van wat jouw onderneming nodig heeft. Dat is afhankelijk van de huidige markt, jouw doelgroep en je eigen identiteit.
Zoals in de inleiding vermeld, treden er continu veranderingen op in de wereld. Daarom is het belangrijk om je merk af en toe onder de loep te nemen. De eerste stap in elk rebranding traject is een antwoord zoeken op deze vragen:
- Hoe is de markt vandaag opgebouwd?
- Welke positie wil je de komende jaren innemen?
- Spreek je nog steeds dezelfde doelgroep aan?
- Wat zijn de noden en behoeftes van jouw doelgroep?
- Is de perceptie van jouw merk nog steeds correct?
- Ben je nog relevant en geloofwaardig als merk?
- Welk verhaal vertel je nu? En voelt dit nog juist aan?
- Past je logo en stijl nog bij het verhaal dat je wil vertellen en de doelgroep die je wil aanspreken?
- Door hierbij stil te staan kom je terug tot de ware kern van jouw merk.
Wanneer is een rebranding nodig?
Je vraagt je misschien af wanneer het juiste moment er is om een rebranding van je merk door te voeren? In volgende situaties is een rebranding eerder een must dan een nice to have:
- Een fusie: hierbij vormen 2 of meer bedrijven een nieuw merk. Een herontwerp helpt om het nieuwe merk op de kaart te zetten.
Voorbeeld: voor Cruin heb ik een volledig rebranding traject begeleid na de fusie tussen Veldeman DB en B.Art-interieur. - Nieuwe doelgroep: stel dat je een volledig nieuwe doelgroep wil aanspreken, dan zorgt een rebranding ervoor dat alles aansluit bij de andere noden van die nieuwe ideale klant.
Voorbeeld: Bij Balance.Gent is er een aangepast aanbod en de doelgroep breidt uit. Hierbij is een rebranding noodzakelijk. - Veranderde toekomstvisie: misschien sluit je huidige visie of kernboodschap niet meer aan bij waar jij met je bedrijf naartoe wil? Je wijzigt je doelen, je omarmt een aantal nieuwe waarden, je boort een nieuwe markt aan, je zoekt internationale oorden op, of je gaat je aanbod uitbreiden of totaal omgooien. Dan ondersteunt een volledige rebranding deze switch in visie.
Voorbeeld: Bij D-Food for chefs was er een nieuwe visie en switch van doelgroep naar meer high-end professionele chefs. - Crisis oplossen: je bedrijf heeft een interne of externe crisis doorgemaakt, waardoor er sprake is van reputatieschade. Herstel het imago van je bedrijf met een herontwerp van je merk, om zo de associaties positief om te buigen.
- Te veel concurrentie: als je markt verzadigd is en jij er niet tussenuit springt, is een rebranding ideaal om een sterk en onderscheidend merk te maken.
Voorbeeld: Om de doelgroep beter aan te spreken, was een strategische upgrade nodig voor het merk MoreLips van Comfort Plant Group Benelux. - Verouderd merk: doordat de huidige markt evolueert, kan er een disbalans ontstaan met jouw merk. En dan is het tijd om jouw look & feel te moderniseren.
Voorbeeld: Voor Nomecs was een upgrade noodzakelijk naar een hedendaagse, professionele uitstraling die de technische expertise en innovatieve kracht van hun engineerprojecten weerspiegelt. - Start van jouw personal brand: na de eerste jaren als start-up, ben je klaar voor de volgende stap. En dat is jouw personal brand uitbouwen. Een volledige review van jouw merk is dan zeker op zijn plaats.
Voorbeeld: voor Lieselot Theys werd een volledig personal brand op punt gezet. - Gebrek aan samenhang in branding: als de bestaande merkuitingen (denk aan verschillende logo’s, kleuren, templates) inconsistent gebruikt worden, dan zorgt een herontwerp voor meer samenhang.
Voorbeeld: Bij Interieur Vervaet was er een evolutie in stijl, werkwijze en missie. Het was broodnodig om dit ook door te trekken naar de branding.
Welke bedrijven hebben een rebranding nodig?
Bij dit type projecten denk je wellicht aan grote bedrijven. Maar zowel voor kleine- en middelgrote bedrijven als solopreneurs is het cruciaal om een sterk merk op te bouwen of te vernieuwen. Door de opmars van AI of Artificial Intelligence onderscheid je je met een authentiek merk veel beter van je concurrenten.
Waarom zou je in een rebranding traject investeren?
De hedendaagse markt verandert razendsnel. Het is soms nodig om stil te staan en te reflecteren. Evalueer of de weg die je had uitgestippeld voor jouw bedrijf nog matcht met jouw doelgroep, met jouw visie, met waar jij naartoe wil. Na deze reflectie is het tijd voor actie, want stilstaan is achteruitgaan.
Bevind jij je in 1 van bovenstaande situaties, zoals een verouderd merk, een nieuwe doelgroep en/of aanbod, nood aan een personal brand? Dan is investeren in een doordacht rebranding traject de juiste beslissing, omdat je met jouw onderneming kiest voor groei.
Je eigen merk uitdiepen en beoordelen is moeilijk. Zoom uit en laat je bijstaan door een branding expert die onbevangen naar je merk kijkt. Heb jij een vraag over jouw specifieke situatie? Boek gerust een gratis kennismakingsgesprek om samen te bekijken wat er nodig is voor jouw rebranding.