Ik krijg dikwijls de vraag van mijn klanten: ‘Wat is personal branding nu?’ Het is tegenwoordig echt niet meer weg te denken uit het ondernemerslandschap. Is het dan gewoon de zoveelste trend?  

Absoluut niet! Een personal brand dat authentiek is opgebouwd, is gebaseerd op wie je werkelijk bent: jouw passie, jouw drive, jouw identiteit. Hoe tof is dat? 

In deze blog neem ik jou mee in wat personal branding betekent voor jou als ondernemer. Ik laat je zien hoe je met een doordachte strategie jouw unieke verhaal vertelt, zodat je de juiste klanten aantrekt. Je leert hoe je logo, social media en website een samenhangend geheel kunnen vormen, dat perfect aansluit bij wie je bent. Bovendien deel ik drie essentiële tips om veelvoorkomende valkuilen te vermijden.

Klaar om gezien te worden met een merk dat volledig bij je past? Let’s go! 

Wat is de betekenis van personal branding?

Voor mij is personal branding het vormgeven van jouw merk vanuit je identiteit als ondernemer. Denk eens na: hoe fijn zou het zijn dat je een merk bouwt met jouw eigen waarden en talenten als basis? En dat je ook nog eens een product of dienst biedt, die een echte meerwaarde is voor je doelgroep, en waar jij ook inkomsten uit haalt? 

Dat klinkt goed, toch? 

En dit bereik je door eerlijke personal branding toe te passen. Niet door zomaar een verhaaltje te vertellen waarvan je denkt dat een bepaalde doelgroep het wil horen. Of door gewoon te kopiëren wat je rondom jou ziet. 

Echte personal branding begint bij het omarmen van jouw unieke eigenschappen, talenten en waarden. Zo vertel je je verhaal op jouw eigen manier en trek je de juiste mensen aan. Klanten die resoneren met wie jij bent en wat je te bieden hebt. 

Waarom is personal branding zo belangrijk voor jou als ondernemer?

Truth bomb: personal branding draait niet om een logo, een paar toffe kleuren en het constant delen van selfies. Het gaat vooral om die persoonlijke connectie met je doelgroep

Maar waarom is dit zo essentieel voor een professional zoals jij? 

Als je jouw merk bouwt vanuit je eigen overtuigingen, passie en unieke visie, word je automatisch geloofwaardiger voor je doelgroep. Je vertelt een verhaal dat oprecht is en dat aansluit bij je eigen waarden. En dat zorgt ervoor dat mensen eerst in jou geloven, en vervolgens in wat je te bieden hebt.

Sterke personal branding betekent dat je vanuit jezelf communiceert, in plaats vanuit je product of dienst. Mensen ervaren sneller een connectie met een persoon, een gezicht, een naam en persoonlijke verhalen. Ze hebben het gevoel dat ze jou al kennen voordat ze met jou in zee gaan. Dit creëert vertrouwen, wat van onschatbare waarde is in je customer journey of klantreis. 

In een markt waar merken vaak op elkaar lijken, heb je misschien het idee dat het maar moeilijk is om er nog uit te springen. En toch, als je je eigen ideeën en inzichten deelt, creëer je automatisch een verschil met de concurrentie. Iedereen heeft een unieke invalshoek, en door dat authentiek over te brengen, creëer je een verhaal dat niemand anders heeft. Ook al is het maar subtiel, dat verschil maakt je herkenbaar en onmisbaar voor de juiste klant.

En weet je, communiceren vanuit je personal brand is vaak eenvoudiger en effectiever. Door trouw te blijven aan je eigen verhaal, loop je veel minder het risico dat je een copy-paste wordt van één van je concurrenten.

Strategie als basis van een sterk personal brand.

Personal branding biedt enorme kansen, maar alleen als je eerst je strategie scherpstelt. 

Het vraagt de nodige reflectie om jezelf, je waarden en drijfveren onder de loep te nemen. Ik laat je zien hoe ik samen met mijn klanten deze strategische basis uitdiep om een krachtig personal brand neer te zetten. Ben je er klaar voor? 

Golden Circle model van Simon Sinek

De Golden Circle als fundament van je personal branding strategie

Waarschijnlijk ken je de marketingguru Simon Sinek en zijn concept van ‘The Golden Circle’ wel. Ik gebruik dit model altijd als basis om een merk of personal branding mentaal in kaart te brengen. 

Waarom doe je wat je doet?

Alles begint bij de why-vraag. Je denkt na over je passie, je overtuigingen, je drijfveren, je waarden… die jou als persoon en ondernemer uniek maken. Welke waarden vind jij belangrijk? En hoe vertaal je deze naar voordelen voor je klant? 

Wat is jouw ‘why’? Het is precies dat stukje dat je personal brand relevant maakt voor een specifieke doelgroep. Het is hierin dat mensen zich herkennen of een gevoel krijgen. Dit vormt de kern van jouw identiteit en bepaalt de meerwaarde die je aan je klant biedt.

Hoe pak je dat aan?

Vervolgens bepaal je wat uniek is aan jouw aanpak. Wat is jouw manier van werken? Wat is jouw specifieke benadering om tot je doel te komen? Hoe is jouw aanpak anders dan die van je concurrenten?  Als je dit in kaart brengt dan maak je je meerwaarde duidelijk.

Wat bied je aan?

Als laatste komt je product of dienst aan bod. Gek genoeg is dit het minst essentiële onderdeel. Het gaat er niet om wat je precies doet, maar hoe jouw kernwaarden hierin terugkomen. 

Voorbeeld personal branding case

Bij de uitwerking van de personal branding voor mijn klant Lieselot Theys ben ik hier ook van vertrokken.

  • Why? Lieselot wil vrouwen gezonder maken, en hen bewuster laten omgaan met hun lichaam en hormonen. Haar missie is om als pionier de algemene kennis over vrouwengezondheid te verhogen voor vrouwen, dokters, specialisten en mannen.
  • Hoe? Als osteopaat behandelt zij vrouwen in haar praktijk en deelt ze haar kennis, zowel met professionals als particulieren
  • Wat? Praktijk behandelingen en kennisdeling via online cursussen, workshops, postgraduate opleidingen, boeken en als spreker op events.

Dankzij haar stevige basis fungeert Lieselot’s personal brand als een soort van paraplu: elk onderdeel dat aansluit bij haar kernwaarden kan er eenvoudig aan toegevoegd worden.

Kernwaarden van Lieselot Theys met bijhorende kleuren
Kernwaarden van Lieselot Theys met bijhorende kleuren

Krijg inzicht in je markt en concurrentie

Een sterke strategie vraagt natuurlijk ook om duidelijkheid over je concurrenten en de markt. 

Onderzoek wie je concurrenten zijn, wat zij aanbieden en hoe zij werken. Dit geeft je helderheid over je eigen positie en hoe jij je werkelijk onderscheidt. 

Het gaat uitendelijk om het vinden van die perfecte balans tussen: 

  • wat jouw doelgroep echt nodig heeft, 
  • wat de concurrentie al biedt,  
  • en wat jouw unieke meerwaarde is binnen dat speelveld. 

Ben je toch in de massa beland? 

Dan denk je best na over welke waarden eventueel nog relevanter zijn voor jou, of wat er meer onderscheidend is. Hierdoor versterk je je positie in de markt.

Je doelgroep echt begrijpen

Het is cruciaal om duidelijk voor ogen te hebben wie je wilt bereiken met je personal brand. 

Belangrijk hierbij: er bestaat een onderscheid tussen je verschillende doelgroepen en de manier waarop je ze benadert in je communicatie. Dit is zelden één-op-één.

Je kan bijvoorbeeld tien verschillende doelgroepen hebben, maar sommige segmenten krijgen uiteindelijk toch dezelfde boodschap en hetzelfde product aangeboden.

Schema van doelgroepen in communicatie

In de praktijk zie ik vaak één allesomvattende boodschap naar alle doelgroepen. Het resultaat? Niemand voelt zich persoonlijk aangesproken. 

Aan de andere kant is te veel segmenteren niet altijd nodig. Het creëert vooral extra werk zonder meerwaarde.

Effectieve communicatie begint met het diepgaand begrijpen van je doelgroep: wat denken, voelen, horen, willen en zeggen ze? 

Met behulp van een ‘empathy map’ breng je hun wensen, behoeften en drempels systematisch in kaart. Dit is enorm boeiend, omdat je zo werkelijk in het hoofd van je doelgroep kruipt. Deze inzichten gebruik je vervolgens om gericht teksten en visuals te creëren die echt resoneren met je publiek. 

Nog geen diepgaande kennis van je doelgroep? Dan is het tijd om je klanten gericht te bevragen.

een empathy map, breng noden en verlangens van je doelgroep in kaart

De kern van jouw personal brandingstrategie is jouw merkbelofte.

Wat beloof jij als personal brand? Die belofte is de essentie van personal branding.

Op basis van alle verzamelde informatie bepaal je de 3 belangrijkste beloftes of boodschappen die je over jouw personal brand wil vertellen aan je klanten. 

  1. Wat wil je meegeven in je communicatie? 
  2. Wat wil jij dat klanten weten over jouw merk?
  3. Hoe wil jij dat klanten zich voelen

Deze kernboodschappen, in combinatie met je visie, missie en kernwaarden, vormen samen jouw merkverhaal. En dat is de spil van al jouw communicatie. Jouw unieke verhaal dat je authentiek, consistent en duidelijk vertelt.

Of je nu een personal brand of een bedrijfsmerk opbouwt, als branding partner doorloop ik telkens deze strategische stappen. Het grootste verschil is dat je bij een personal brand veel sterker en geloofwaardiger overkomt, omdat je direct vanuit je persoonlijke waarden en overtuigingen communiceert. Als je waarden kristalhelder zijn, vertaal je ze moeiteloos naar concrete voordelen voor je klant, en dat voelen zij direct.

Echter dan dit wordt het niet. 

Logo Fresh & veggie + baseline 'plantaardig lekker'

Je logo design en website versterken jouw personal brand

Alright, nu komen we aan de visuele vertaling van je personal brand. Dit is waar strategie en design samenkomen om je verhaal tastbaar te maken. 

Logo design: vormen en kleuren die je merk versterken

Bij een logo design is het bijzonder belangrijk dat je kernwaarden zichtbaar worden. Vormen en kleuren zijn niet zomaar stijlkeuzes. Ze roepen specifieke emoties en associaties op bij je doelgroep.

Denk bijvoorbeeld aan het volgende: 

  • Als je sociaal, vriendelijk en zorgzaam bent, kies je voor zachte kleuren die toegankelijkheid uitstralen. 
  • Vind je juist kennisoverdracht of financiën belangrijk? Dan passen blauwe tinten beter, die wijsheid en betrouwbaarheid communiceren. 
  • Ben je actief in de sociale context of werk je met mensen? Kies dan voor zachte, ronde vormen die zorgen voor verbinding en harmonie. 
  • Als je als interieurarchitect met materialen en kleuren werkt, ondersteunt een meer abstract en hoekig ontwerp je oog voor detail en structuur. 

Een passend kleurenpalet stel je samen vanuit je 5 belangrijkste waarden. Denk bewust na over welke kleur elke waarde vertegenwoordigt, en hoe de combinatie als geheel overkomt. Is het palet misschien te zacht voor je boodschap? Of juist te krachtig voor je doelgroep? 

Hetzelfde principe geldt voor de keuze van de lettertypes in je logo. Kies tussen klassieke, moderne, ronde of hoekige typografie. Zo tweak je verder tot je een kleurenpalet en lettertypes hebt die jouw merkverhaal versterken. 

D-Food branding

Waarom je website meer is dan een online visitekaartje?

En dan de website! Dit is het platform bij uitstek om je merkverhaal uitgebreid te delen met je doelgroep. Hier komt alles samen qua strategie en visuele elementen: 

  • Zorg voor consistentie in logo, kleuren en typografie, zodat je huisstijl direct herkenbaar is.
  • Communiceer duidelijk je merkbelofte, missie, visie en kernwaarden.
  • Gebruik de ruimte op jouw website om dieper in te gaan op de noden, verlangens en angsten van je doelgroep. Zo toon je niet alleen wat je doet, maar waarom dat voor hen belangrijk is.

Neem als voorbeeld tandtechnisch labo Camerlynck. Hier speelt de bedrijfsleider samen met zijn team de hoofdrol op de website. Door de mensen achter het merk zichtbaar te maken, krijgt het een persoonlijke uitstraling. Dit is een mooi voorbeeld van hoe zelfs een bedrijfsmerk de kracht van personal branding kan benutten om connectie te maken. 

wat houdt rebranding in? Isaura houdt dit topic onder de loep

Personal branding op social media

Social media, you love it or you hate it, of misschien zoals ik, ergens tussenin! 

Content maken op LinkedIn, Facebook of Instagram is een onderdeel van hedendaagse marketing. Je hoeft uiteraard niet op elk kanaal actief te zijn. Kies een kanaal op basis van de content die jij graag deelt en waar natuurlijk jouw doelgroep zich daadwerkelijk bevindt. 

Hier zijn een aantal tips om jouw personal brand consistent door te trekken in je social media strategie:

Dubbelcheck je boodschap

Vraag jezelf bij elke post af: sluit deze boodschap echt aan bij mijn kernwaarden en unieke merkverhaal? Komen die waarden concreet naar voren?

Heb je creativiteit als kernwaarde? Laat dit dan terugkomen in je schrijfstijl en visuals. Is verbinding maken belangrijk? Zoek dan actief het gesprek op en stel oprechte vragen in je stories en captions. 

Dit lijken kleine nuances, maar je volgers pikken ze onbewust op. En dan klopt je personal brand gewoon! 

Spreek de juiste doelgroep aan

Stem je content, zowel tekst als visuals, specifiek af op de behoeften, pijnpunten en dromen van jouw doelgroep. Zo bouw je verder aan vertrouwen en herkenbaarheid.

Houd het consistent

Ook op social media is het van belang om je logo en huisstijl consistent door te trekken. Ontwikkel vaste templates, gebruik je kleurenpalet en vaste lettertypes. Creëer een eigen stijl die zo herkenbaar is dat volgers meteen weten dat een post van jou is, nog voor ze je naam of logo gezien hebben.

Ga voor authentieke fotografie

Als we spreken over huisstijl dan heb ik het ook graag over fotografie. Het valt me steeds vaker op dat personal brands dezelfde, gestileerde foto’s gebruiken. 

Ja, creatieve beelden maken is uitdagender, maar juist daarom waardevoller. Stem je fotografie bewust af op je kernwaarden en persoonlijk verhaal. 

Ga eens voor iets anders dan de generieke ‘blazer’-foto’s (tenzij dat natuurlijk jouw signature look is!) 

En vooral: laat jezelf zien zoals je werkelijk bent. Wanneer mensen je in het echt ontmoeten en je niet herkennen van je social media, verliest je personal brand onmiddellijk aan geloofwaardigheid en vertrouwen.

Personal branding tips: welke valkuilen kan je vermijden?

Ondernemers lopen in de praktijk vaak tegen dezelfde struikelblokken aan. Hier zijn drie veelvoorkomende fouten in personal branding die je kan voorkomen:

Valkuil 1: Je product of dienst kiezen als basis van je personal branding

Dit leidt er vaak toe dat je net wat te veel inspiratie haalt bij je concurrenten, waardoor je boodschap niet meer uniek is. Focus in de plaats daarvan op wie jij bent, op jouw visie en unieke waarden. Dit maakt jouw personal brand authentiek en onderscheidend. 

Valkuil 2: Trends blindelings volgen

Het is verleidelijk om bepaalde trends te volgen, ook al weet je dat ze minder bij jou passen. We willen zijn en doen zoals anderen, vooral als je ziet dat sommige ondernemers succes hebben met die aanpak.

Maar als je telkens meeloopt, dan verlies je je eigen identiteit en creativiteit. 

Laat trends je inspireren, maar pas ze aan zodat ze aansluiten bij jouw unieke persoonlijkheid. Kies voor creativiteit en durf afwijken van de massa. Authenticiteit is uiteindelijk wat klanten herkennen en waarderen.

Valkuil 3: Alles delen

Veel ondernemers denken dat personal branding wil zeggen dat ze alles uit hun persoonlijke leven moeten delen. Niets is minder waar. Dit leidt tot ruis in je boodschap. Uiteindelijk verkoop je als professional nog steeds een product of dienst, en je communicatie moet daarop afgestemd zijn.

Persoonlijke verhalen dragen zeker bij, maar als het minder relevant is voor je imago, laat je het beter vallen. 

Zoals je kon lezen is personal branding geen trend die je zomaar links laat liggen. Als gepassioneerde ondernemer kan je hier een sterke troef van maken. Neem de tijd om grondig stil te staan bij jezelf, je drijfveren en waarden. Met een duidelijk fundament bouw je een authentiek personal brand dat echt klopt en matcht met je doelgroep. 

 

Benieuwd hoe jij personal branding effectief inzet? Ik denk graag met je mee.

Plan gerust een gratis kennismakingsgesprek over jouw personal branding strategie