Mijn branding traject voor het merk ‘Lucee’
‘Lucee’ is een productmerk van het bedrijf Oleon, een mondiale speler die oleochemische producten vervaardigt uit natuurlijke en hernieuwbare vetten en oliën.
In 2022 heeft Oleon het bedrijf Kerfoot overgenomen en kort nadien het nieuwe merk Lucee gelanceerd. Lucee is ontstaan uit een diepe liefde voor de natuur en een oprecht streven naar duurzame producten. Lucee biedt een scala aan natuurlijke plantaardige oliën die gebruikt kunnen worden voor diverse toepassingen, zoals in voeding en cosmetica. Dankzij hun toewijding aan duurzame praktijken en transparantie, staan ze garant voor uitzonderlijke kwaliteit.

Het branding project
In augustus 2023 kreeg ik van Laure de uitdagende opdracht om de visuele identiteit van een nieuw merk aan te pakken. Laure, de marketing- en communicatieverantwoordelijke bij Oleon, had na de overname van Kerfoot het gloednieuwe merk ‘Lucee’ gelanceerd en de bijbehorende mentale identiteit bepaald. Samen met haar dook ik in het avontuur om die identiteit te vertalen naar een passende visuele stijl.
Dit brandingtraject omvatte:
- Het ontwerpen van een nieuw logo;
- Het ontwerpen van een professionele huisstijl;
- Opmaak van enkele toepassingen in de huisstijl: brochures, flyers, e-mailhandtekening, social media banners, catalogi en een productlabel;
- Een overzichtelijk huisstijlhandboek met alle richtlijnen over de visuele merkuitingen.
Waarom ik enthousiast ben over dit project?
Ik werk al 6 jaar voor Oleon en heb in die tijd meerdere merkontwerpen gemaakt. Het marketing- en communicatieteam van Oleon is enorm gedreven. Ze zijn geen zelfstandige ondernemers, maar hebben wel hetzelfde enthousiasme en de nodige drive. Ik ken het team ondertussen goed en we zijn goed op elkaar ingespeeld. De combinatie van drive en vertrouwen zorgde ervoor dat ik met veel enthousiasme in dit project kon duiken.

Huisstijlgids (enkele pagina’s)
Het resultaat
Een nieuwe visuele identiteit die aansluit bij de merkwaarden, het merkverhaal en de merkbelofte van Lucee: “Pure origins, endless possibilities”.
Het logo van Lucee is een weerspiegeling van de kernwaarden. De kleuren in het logo zijn warm en natuurlijk. We vinden deze kleuren terug in de grondstoffen die gebruikt worden voor natuurlijke en plantaardige oliën van Lucee. De warmte in deze kleuren vertegenwoordigt ook duurzame menselijke samenwerkingen.
De bladvormige vormen in het logo symboliseren de grondstoffen. Het kleine cirkeltje naast de bladeren staat symbool voor de olie die ze uit deze producten extraheren.
De huisstijlregels van Lucee zijn zorgvuldig ontworpen en vastgelegd in een huisstijlgids, die fungeert als een handleiding voor iedereen die betrokken is bij het merk Lucee, inclusief het team zelf, leveranciers, stakeholders en partners.
Kortom, een volledige unieke branding die ervoor zorgt dat ze als sterk merk naar buiten kunnen komen.