Of je nu net begint of al een aantal jaren bezig bent, jouw website is vaak het eerste wat potentiële klanten zien. Ja, ook in tijden van sociale media is een website eerder een must-have, dan een nice-to-have. Je webdesign moet niet alleen functioneel zijn, maar vooral ook een krachtig verlengstuk van je merkidentiteit.

Je website is je digitale winkel of kantoor, waar bezoekers informatie vinden, producten kopen en jouw bedrijf beter leren kennen. Daarom is het absoluut de moeite waard om je webdesign vanaf het begin grondig aan te pakken. Of na een tijdje eens te rebranden.

In deze blog neem ik je mee in hoe je een sterk webdesign combineert met je verhaal, logo en huisstijl.

 

Sterk webdesign begint altijd met een goede structuur: wireframes

Voordat je begint met het designen van je website, is het belangrijk om een duidelijk plan of wireframe te hebben. En dat is nodig, want zonder GPS kom je anders nooit op je bestemming.
Breng exact in kaart wat je wil vertellen op je website en waar de focus op ligt.

Afhankelijk van het type product of dienst, zal de focus variëren. Voor duurdere of emotioneel geladen aankopen is een sterk merkverhaal belangrijk om vertrouwen op te bouwen. Voor goedkopere producten kan de nadruk liggen op praktische aspecten, zoals tijdige levering en goede voorwaarden.

Dit zijn 3 belangrijke stappen om te doorlopen:

1. Bepaal je boodschap.

Wat wil je vertellen aan je doelgroep? Hoe overtuig je hen om jouw product of dienst te kopen? Kruip in het hoofd van je klanten en bedenk wat hun wensen zijn.

2. Breng de concurrentie in kaart.

Kijk wat je concurrenten doen en hoe zij hun websites hebben ingericht. We gaan uiteraard niet copy/pasten. Dit dient enkel ter inspiratie. Wat vind je goed en wat minder? Hou altijd goed in je achterhoofd wat je onderscheidend maakt van hen.

3. Denk na over de pagina’s en navigatie.

Beslis hoeveel pagina’s je nodig hebt en welke inhoud op elke pagina komt. Besteed extra aandacht aan interne linkbuilding, waarbij je links tussen de verschillende pagina’s creëert. Dit zorgt voor een logische en gebruiksvriendelijke navigatie en versterkt tegelijkertijd je SEO (lees meer onderaan deze blog). Vergeet niet om strategisch call-to-actions in te zetten, waarmee je bezoekers uitnodigt om actie te ondernemen.

 

Content: Tekst en Beeld

De content op je website is cruciaal.

Eens je weet wat je wil vertellen aan je doelgroep, schrijf je aantrekkelijke teksten in de juiste tone-of-voice. Je gebruikt woorden die bekend zijn bij je doelgroep, termen die zij online opzoeken. Overweeg hulp van een copywriter of gebruik AI-tools zoals ChatGPT ter inspiratie.
Wissel eveneens af tussen informerende teksten en echte verhalen om connectie te creëren met je doelgroep.

Beeldgebruik definieert mee de vibe van je website design. Als je een visuele merkidentiteit hebt bepaald voor je merk heb je hier ook over nagedacht.
Gebruik beelden die passen bij je merk, je doelgroep en de teksten op je website.
Je kan online beelden aankopen bij bijvoorbeeld Shutterstock, Unsplash, Adobe Stock enz.

Heb je eigen beeldmateriaal?
Nog beter! Hoe persoonlijker en authentieker je beelden zijn, hoe geloofwaardiger je merk zal zijn. Heb je een personal brand of werk je met een team? Toon jezelf en je medewerkers op je website, en voeg behind the scenes toe.

 

Sterk webdesign weerspiegelt jouw verhaal en waarden

De basis van goed design ligt in je merkfundamenten. Het is belangrijk dat je waarden worden vertaald in zowel de mentale als visuele merkidentiteit.

Zorg ervoor dat je website volledig in lijn is met je visuele merkidentiteit.
Dat doe je door de kleuren, iconen, lettertypes, vormen, logo, beelden, en illustraties uit je huisstijl te gebruiken in je webdesign. Laat vormen uit je logo terugkomen als watermerk op de achtergrond van je website of in andere designelementen.

Bij inspirerend webdesign zit het verschil in de details. Het ontwerp moet niet alleen mooi zijn, maar ook je waarden uitdragen.

Voorbeelden:

  • Is vriendelijkheid een belangrijke waarde van je merk? Kies dan voor afgeronde hoeken in knoppen en kaders, en vermijd schreeuwerige, grote titels.
  • Verkoop je verse producten? Dan zijn lichte, frisse kleuren beter geschikt dan donkere achtergronden.
  • Als betrokkenheid centraal staat, spreek je bezoekers persoonlijk aan in je teksten.
  • Heb je veel contact met klanten? Toon jezelf op je website. Dat straalt meer authenticiteit uit.

Gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid voorop!

Een website moet niet alleen mooi zijn, maar ook gebruiksvriendelijk en toegankelijk. Dat klinkt logisch, maar toch zijn tal van websites dat niet.

Hou de volgende zaken in het oog:

  • Leesbaarheid: zorg voor goed leesbare teksten en een duidelijke navigatie. Kan de bezoeker snel doorklikken naar de gewenste informatie?
  • Laadtijd: vermijd zware afbeeldingen om de laadtijd kort te houden.
  • Responsiviteit: test je website op verschillende apparaten (desktop, gsm en tablet) en browsers om te zorgen dat alles goed werkt.

Mooi webdesign maar onvindbaar?

Een mooie en functionele website is nutteloos als je doelgroep je niet vindt.
Naast adverteren kan je inzetten op SEO of Search Engine Optimization om je vindbaarheid te optimaliseren.

Hier zijn enkele tips:

  • Zet je website op punt voor zoekmachines door relevante zoekwoorden te integreren in je teksten en titels. (relevante zoekwoorden zijn termen die aansluiten bij de inhoud van je website en die jouw potentiële klanten intypen in Google.)
  • Bestandsnamen afbeeldingen: geef je afbeeldingen relevante namen en beschrijvingen.
  • Interne en externe links: zorg voor voldoende links naar andere pagina’s op je website en van andere websites naar jouw website. Externe links kan je bekomen door je partners aan te spreken, maar ook door je website te vermelden op sociale media en andere accounts.
  • Landingspagina’s: maak aparte pagina’s voor elk product of dienst om je vindbaarheid te vergroten en je doelgroep specifiek te kunnen aanspreken op 1 behoefte
  • Lokale SEO: vermeld duidelijk je contactgegevens en adres. Maak ook een ‘Google mijn bedrijf’ account aan om in lokale zoekopdrachten te verschijnen.

Een sterk webdesign dat in lijn ligt met je verhaal en visuele merkidentiteit is essentieel voor succes in deze digitale tijden. Door zorgvuldig na te denken over de structuur, content, huisstijl en gebruiksvriendelijkheid van je website, kan je een sterk online merk creëren dat je doelgroep aantrekt en behoudt.

Nood aan een nieuwe website of een frisse wind door je webdesign?

Boek een vrijblijvend kennismakingsgesprek om eens te kijken hoe ik jou kan helpen.