Een sterk merk creëren als basis voor een succesvol bedrijf, dat doe je niet met een magische vingerknip. Een geloofwaardig merk bestaat uit verschillende onderdelen die met elkaar moeten matchen. Ik heb het hier over je mentale en visuele merkidentiteit.

Een van de belangrijkste bouwstenen van die visuele merkidentiteit is uiteraard je logo.
Je logo laten ontwerpen gebeurt niet zomaar even tussendoor. Wil je weten hoe het ontwerpproces van een logo dan wél in elkaar zit? Lees dan verder.

Mentale merkidentiteit als fundament

Een logo laten ontwerpen begint niet bij het maken van schetsen en het uitwerken van kleurschema’s. Eerst gaan we aan de slag met een degelijke mentale merkidentiteit en een duidelijk merkverhaal.

De mentale merkidentiteit geeft aan wat een merk relevant maakt, wat de doelen zijn en wat de
positie is ten opzichte van concurrenten. Bovendien zorgt het voor de broodnodige focus in functie van duidelijke en doeltreffende communicatie met je doelgroep.

Want ja, als jij niet weet waarvoor je staat en aan welke waarden je belang hecht, dan kan je dat niet consistent overbrengen naar je doelgroep. Zo ontstaat er verwarring. En dat wil je natuurlijk niet.

Wat wil je dan wel bereiken? Het is aan te raden om een emotionele connectie op te bouwen met je doelgroep, en dit op een duurzame en eerlijke manier. En dat is alleen mogelijk als je vanuit je innerlijke drijfveren, passie, overtuiging en enthousiasme duidelijk communiceert naar die ideale klant.

Dus om te starten zetten we de basis helemaal op punt.

 

Visuele merkidentiteit als onderscheidende factor

Naast deze mentale merkidentiteit is een krachtige visuele merkidentiteit ook een vereiste. Toch als jij met je merk werkelijk wil opvallen in de markt. En daar mag ik toch van uitgaan hé?
Je logo vertegenwoordigt jouw identiteit. Elk detail, inclusief vorm, kleur en lettertype, moet in overeenstemming zijn met jouw vastgestelde kernwaarden.

Een uitgewerkte branding omvat naast het logo ook kleuren, vormen, illustraties, beelden, lettertypes en meer.

Tip: Als je meer wil weten over welke elementen er allemaal nodig zijn om je merk onderscheidend te maken, lees dan eerst mijn blog ‘logo en huisstijl: de bouwstenen van je visuele merkidentiteit’ – en kom dan even terug natuurlijk!

 

Logo laten ontwerpen: welke stappen doorlopen we hierbij?

 

Stap 1: we gaan de diepte in.

Met mijn branding studio Waar is Waldo benader ik het ontwerpen van een logo altijd zo breed mogelijk. Zoals eerder vermeld beginnen we bij het fundament: de mentale merkidentiteit. Ik geloof in een totaalaanpak waarbij we de diepte ingaan om die mentale merkidentiteit in kaart te brengen.

Samen doorgronden we jouw missie, visie en waarden. Er is tijd om ideeën te delen, te brainstormen en om de emotionele aspecten te verkennen die de kern van je merk vormen. Dit proces stelt ons in staat om echt tot de essentie te komen en nadien een logo te creëren dat jouw identiteit op een authentieke en krachtige manier weerspiegelt.

 

Stap 2: start van het uitgebreide creatieve proces.

Op basis van de inzichten in stap 1, stel ik een moodboard samen. Het omvat inspirerende logo’s, vormen en kleurencombinaties uit diverse sectoren. Dit is voornamelijk om inspiratie op te doen. Maar ook om te kijken wat er al bestaat, zodat we niet toevallig een logo maken dat heel erg lijkt op een bestaand merk.

Vervolgens selecteer ik lettertypes die passen bij de identiteit en waarden van je merk. De verschillende lettertypes worden vergeleken en ik maak een selectie van een 3-tal lettertypes. Daarmee gaan we verder.
Ik ga ook op zoek naar vormen en illustraties die de merkwaarden vertalen of aanvullen. Ik schets op papier, omdat het beter werkt voor mij om een interessant lijnenspel of speciale vorm te ontdekken.

In aansluiting daarop, ga ik op zoek naar een samensmelting van typo en vorm. Soms pas ik het lettertype manueel aan, door bijvoorbeeld stukjes weg te laten, toe te voegen of lettervormen aan te passen.

 

Stap 3: tijd voor digitalisering.

Ik maak een selectie van schetsen waar ik potentieel in zie. Door alles te digitaliseren kom ik nog tot nieuwe composities en vormen.

 

Stap 4: klaar om je feedback te geven?

Na dit creatieve proces, selecteer ik de beste digitale voorstellen, en presenteer ik jou de uitgewerkte concepten. En dan is het aan jou om uitgebreide feedback te geven. Op deze manier komen we samen tot de definitieve versie van je logo.

 

Stap 5: Wat krijg je?

Jij ontvangt alle bestanden die je nodig hebt: verschillende formaten en variaties van het logo, zodat je die kan gebruiken in al je digitale en fysieke toepassingen. Hierbij ontvang je een uitgebreide brand book of huisstijlgids met alle info.

 

Conclusie

Een logo laten ontwerpen is een intensief, maar lonend proces.
Het resultaat is o.a.:

  • een professioneel logo dat niet alleen mooi is, maar de unieke identiteit van je merk weergeeft;
  • een logo ontwerp dat je onderscheidt van je concurrenten;
  • een verhoogde herkenbaarheid en geloofwaardigheid van je brand, waardoor klanten een diepere verbinding voelen met jou en je merk;
  • een praktisch en werkbaar geheel. Jij hoeft niet meer te twijfelen over welke kleuren of iconen passen bij je brand.

Een logo laten ontwerpen is een investering in de toekomst van je bedrijf.
Met Waar is Waldo help ik gedreven ondernemers, zoals jezelf, om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Zo val je op in de markt op een manier die strookt met wie je bent en de impact die je wil maken.

Wil je graag je logo laten ontwerpen? Stuur me gerust een bericht via het contactformulier.