| BLOG |

Het geheim van een sterk merk

illustratie hoofd met vraagteken en uitroepteken
26 april 2024
geschreven door Isaura Dierickx

Als gepassioneerde ondernemer wil je een succesvol bedrijf uitbouwen, of zelfs meerdere bedrijven. Aan passie en drive is er duidelijk geen gebrek, maar hoe zorg jij ervoor dat je die ideale doelgroep bereikt? Dat zij jouw boodschap begrijpen, connectie voelen en je merk herkennen? 

Om je merk visueel uit te werken, denk je misschien dat het voldoende is om gewoon een logo en een kleurenpalet te laten uitwerken, en klaar!? 

Spoiler alert: dit is niet voldoende en het heeft alles te maken met de fundamenten van jouw bedrijf! 

Ben je benieuwd naar wat een sterk merk is, welke soorten merken en functies er zijn, en hoe jij van jouw merk een sterk merk maakt? Blijf dan zeker lezen!

Wat is een merk of brand?

“Een doos met een logo is pas een merk als het geladen is in het hoofd van de mensen in je doelgroep.”

Een merk bestaat alleen in de hersenen van mensen. Het is wat mensen denken als ze een product of dienst voor de geest halen. Het is een complex systeem van verbindingen tussen verschillende elementen in ons geheugen. Deze verbindingen worden gevormd door de verwerking van zintuiglijke prikkels en het analyseren van diverse fenomenen in relatie tot elkaar. 

Merken zijn ontstaan als aanvulling op producten of diensten, met als doel ze te onderscheiden, te beschermen, herkenbaar te maken en toegevoegde waarde te bieden.

En wat is nu een sterk merk?

Om te kunnen spreken over een sterk merk moet je merk relevant, geloofwaardig en onderscheidend zijn. En dat doe je door te vertrekken vanuit je drijfveren en het DNA van je bedrijf. Het gaat over:

    • de essentie van jouw bedrijf, 
    • waarom je het hebt opgericht,
    • en wat het uniek maakt. 

Bovendien is het essentieel om te begrijpen wie je doelgroep is en wat hun behoeften en wensen zijn. Als we deze basisaspecten koppelen aan die noden en wensen van je doelgroep, dan creëer je als bedrijf een merk dat echt resoneert met jouw klanten. Dit zorgt voor een authentieke verbinding en maakt dat je er echt uitspringt bij je publiek. En daar gaan we natuurlijk voor!  

Welke soorten merken bestaan er?

We kunnen merken op verschillende manieren indelen, wat ons een breder begrip geeft van de diversiteit en toepassingen. Ik licht graag een aantal veel voorkomende soorten uit.

1. Bedrijfsmerken of corporate brands

Het bedrijf is het merk, los van hun specifieke producten of diensten. Bekende bedrijfsmerken zijn KBC, Shell, Unilever, Colruyt, Ikea, Sony, Microsoft, AB Inbev…

2. Productmerken of product brands

Krijgt een bepaald product een eigen merknaam, beeld en identiteit, dan spreken we van een productmerk. Denk aan merken zoals Jupiler, Fanta, Pairi Daiza, Engie…

3. Dienstenmerken of service brands

Deze merken bieden diensten aan en leggen de nadruk op de beleving van de service, net omdat er geen tastbaar resultaat is. Voorbeelden hiervan zijn AG Insurance, Ethias, CM, Parship, Tinder …

4. Conceptmerken of concept brands

Hier staat het gedachtegoed centraal. Ze bouwen eerst een merkimago op rond bepaalde overtuigingen en visie, en koppelen hier vervolgens producten of diensten aan. Sterke voorbeelden zijn Rituals, Tomorrowland en Apple.

5. Persoonlijke merken of personal brands

Deze merken zijn gebaseerd op individuen, zoals solo-ondernemers die hun eigen waarden en visie willen delen. Dit zijn vaak gedreven ondernemers die een merk bouwen vanuit passie. Het is zelfs een trend waarbij persoonlijke merken meer en meer conceptmerken worden.

Het sterke aan persoonlijke merken is hun uniekheid, omdat ze direct verbonden zijn met de persoonlijke drijfveren, waarden en talenten van het individu. Dit maakt ze vaak zeer authentiek en aantrekkelijk voor een specifieke doelgroep.Krachtige voorbeelden zijn Camille en Ianka Fleerackers, en zelfs fictieve personages zoals Harry Potter.

Welke functie kan je merk vervullen?

Als bedrijf kan je strategisch gebruikmaken van je merk om je doelen te bereiken. Daarom is het belangrijk dat je begrijpt welke soorten merken er zijn en welke functies ze kunnen vervullen voor verschillende belanghebbenden.

Die diverse functies zijn afhankelijk van het type merk en de betrokken partijen, waaronder de ondernemer, de doelgroep en tussenpartijen.

Voor jou als ondernemer draait het vooral om commerciële functies. Het uiteindelijke doel is dat jouw merk verkoopt en bijdraagt aan je bedrijfsresultaten.

Voor de klant staat de beleving centraal. Een merk kan symbool staan voor vertrouwen, zekerheid, kwaliteit en andere positieve merkbelevingen. Het biedt ook een visuele herkenning te midden van andere merken op de markt. Sommige merken bieden zelfs een bepaalde status of laten consumenten toe zich te identificeren met een bepaald gedachtegoed waar ze trots op zijn.

Voor tussenpartijen, zoals winkels die het merk verkopen of influencers die het merk promoten, draait het opnieuw om commerciële doeleinden. Een merk kan je bepaalde winstmarges opleveren, meer klanten naar je winkel leiden, je eigen huismerk populairder maken of je winkel een exclusiever imago geven in de markt.

Hoe maak je van jouw bedrijf een sterk merk?

Get the basics right! 

Als je een sterk merk wil uitbouwen, is het essentieel om te beginnen met een heldere merkbasis, een sterke merkidentiteit, de juiste merkpositionering en een duidelijk gedefinieerde doelgroep, ongeacht het type merk dat je hebt. Dat is een hele boterham! Laten we er samen even dieper induiken. 

Mentale merkidentiteit

Het eerste wat we altijd doen bij een branding traject is een antwoord zoeken op deze vragen: 

    • Hoe wil je dat jouw merk door klanten wordt waargenomen? 
    • Welke waarden zijn van essentieel belang? 
    • Wat is jouw toekomstvisie en je merkmissie? 
    • Welke positie ga je innemen op de markt? 
    • Waarom doe jij wat je doet? 

Je vraagt je misschien af waarom dit allemaal nodig is? Jij wil gewoon een logo en een kleurenpalet, toch? 

De mentale merkidentiteit geeft aan wat een merk relevant maakt, wat zijn doelen zijn en wat de positie is ten opzichte van concurrenten. Bovendien zorgt het voor de broodnodige focus in functie van duidelijke en doeltreffende communicatie met je doelgroep. 

Als je niet precies weet waar je merk voor staat, weerspiegelt dat zich in je communicatie. Soms benadruk je bijvoorbeeld kwaliteit, andere keren leg je de nadruk op snelheid. Wanneer er verwarring ontstaat, neemt je geloofwaardigheid bij je doelgroep af. Hierdoor kan je potentiële klanten mislopen.

Visuele identiteit

Aansluitend bij de mentale identiteit van je merk, is er ook een visuele identiteit. Yes, nu komen we o.a. aan het logo en het kleurenpalet. 

Door wat mensen zien, creëer je een onderscheidend vermogen, herkenning, meerwaarde, emotie, enzovoort. Wat je hebt vastgesteld in je mentale merkidentiteit vertalen we naar het visuele: 

    • het logo, 
    • de kleuren, 
    • de typografie, 
    • de lay-out, 
    • de vormen, 
    • de visuals, 
    • en meer. 

Als je het consequent toepast, zorgt dit er niet alleen voor dat je de juiste merkidentiteit uitdraagt, maar ook dat je merk een herkenbare stijl krijgt. Je klanten en volgers weten meteen dat ze met jouw merk te maken hebben, wanneer ze bijvoorbeeld een Instagram post zien.

Merkimago

De merkidentiteit vormt de basis voor een sterk merkontwerp, wat resulteert in het merkimago. In de praktijk stellen we vast dat de identiteit en het imago niet altijd in harmonie zijn. Het imago wordt namelijk gevormd door alle indrukken die een consument van je merk krijgt, zowel positief als negatief. Onze merkidentiteit dient als fundament, maar het imago wordt beïnvloed door alle interacties die consumenten met je merk hebben. Daarom is het belangrijk om regelmatig stil te staan, jouw doelgroep te raadplegen, en indien nodig bij te sturen.

Als er één ding is dat je moet onthouden van deze blog, dan is het dit: je hebt meer nodig dan een logo en een aantal kleuren om een sterk merk op te bouwen. Het antwoord ligt in de fundamenten van je bedrijf.

 

Wil jij van jouw bedrijf, product, dienst of persoon een sterk merk maken? 

Of wil je de verschillende merken in jouw bedrijf stroomlijnen?

Voel je dat het tijd is om de diepere lagen van jouw merk te doorgronden? 

Let’s meet! Boek een kennismakingsgesprek om dit samen aan te pakken.