Logo & huisstijl

Een goede huisstijl wordt sneller door consumenten opgepikt
Merken kunnen zich gemakkelijk tonen aan de consument. Maar tonen of vertonen is niet alles. Een merk moet vooral apart of uniek zijn om herkenbaar te zijn!
Een goed logo en de juiste huisstijl moeten de eigenheid en het DNA van je merk vatten. Maar ze moeten vooral zorgen voor de herkenbaarheid van je merk. Dan rendeert een logo en huisstijl ten volle. Dan pas kunnen ze de juiste emoties bij consumenten triggeren.
Daniel Kahneman, een van de meest invloedrijke psychologen ter wereld, onderscheidt 2 systemen van ons brein. Een deel dat automatisch en bliksemsnel, zonder enige inspanning iets controleert en een tweede systeem dat met grote inspanning voor de bewuste keuzes instaat.
Het eerste systeem genereert gevoel en intuïtief handelen. Het gebeurt zo goed als onbewust. Je kan het niet uitzetten en het is bijna niet te stoppen. Als je brein een bekende situatie of beeld herkent zal het in het tweede systeem intuïtie omzetten naar geloof en impulsen tot actie.
Een consument kijkt dus altijd vooringenomen naar een merk dat hij herkent. Hij interpreteert en ziet vooral de dingen die hij graag wil zien. Zou je niet willen dat je merk ook zo’n positieve vooroordelen bij consumenten geniet?
De gemiddelde Europeaan is onbewust van 99% van de beslissingen die hij of zij iedere dag maakt.
Een creatief concept is de basis voor een herkenbare huisstijl
Een concept is meer dan een idee. Een idee kan voor elke concurrent worden toegepast. Een goed concept omvat de waarden van een merk, het DNA van een ondeneming en de overtuiging van de mensen achter het merk. Wij vertalen het merkconcept naar een unieke huisstijl.
De juiste klanten aantrekken?
IN DE PRAKTIJK
De rebranding van Nomecs

Merk: Nomecs
Bekende en herkenbare merken zijn zeker niet enkel wereldmerken. Ook merken met een beperkt budget kunnen herkenbaar en bekend zijn bij zijn doelgroep.
Nomecs, een gevestigde waarde in de Belgische markt van machineontwikkelaars geniet een groot vertrouwen bij de verantwoordelijken van productiebedrijven.
Waar.is.Waldo zorgde voor een rebranding die vooral gericht was op de herkenbaarheid van zijn merk. Door het typerend kleurgebruik en eigen vormgeving wordt de afzender van de communicatie onmiddellijk herkend door de doelgroep. Met een positieve perceptie en hoge respons tot gevolg.
“De flexibiliteit, het kort op de bal spelen en het probleemoplossend meedenken is een zeer grote troef van Waar is Waldo. Bovendien slagen zij erin om soms zeer krappe deadlines creatieve zaken voor te stellen.”
Onze visie
Tijdens mijn opleiding, grafische en digitale media, leerde ik de knepen van het vak. De wondere wereld van vorm, kleur en typografie ging voor me open. Eigenlijk maak ik graag mooie dingen. Dat doe ik ook graag voor merken. Maar esthetiek is maar deels verantwoordelijk voor het succes van een merk.
Een mooi logo is geen garantie op succes. Een strak logo, met harde vormen en contrastrijke kleuren is bijvoorbeeld niet de beste keuze voor een schoonheidssalon. Ook al is het een mooi logo!
Hetzelfde geldt voor een huisstijl. Al de visuele communicatie-uitingen van een merk moeten de juist waarden uitstralen en de gewenste emotie oproepen bij de doelgroep.
Een goede huisstijl is juist en duidelijk. We krijgen vaak de vraag om een huisstijl aan te passen omdat hij te complex is of onvoldoende is uitgewerkt. Een huisstijl waar vooraf goed over nagedacht is bespaart je later een heleboel zorgen en kosten. Het geeft je merk een sterke en herkenbare identiteit.
Jouw merk versterken met creativiteit?
Vraag een gratis ‘creative scan’ aan voor je merk. Wij komen je de resultaten persoonlijk voorstellen.


