Waarom moet je als ondernemer ook vandaag investeren in creativiteit?

geschreven door Stephan Gautot
01.02.2021
miniature stormtrooper looking at lamp

Automatisering, big data, algoritmen, artificiële intelligentie (AI) en digitalisering. Het maakt creativiteit steeds belangrijker. Niet alleen omdat “creatief zijn” voor toekomstige robots of AI wellicht de grootste uitdaging blijft. Maar vooral omdat digitalisering en big data de ondernemingen vandaag een “ideale marketingoplossing” aanbieden.

Bedrijven zoeken voor hun communicatie naar de meest doeltreffende vormgeving, de snelst zichtbare lay-out of de best scorende zoekwoorden… Met steeds meer performante tools en het extreem testen is de ideale advertentie niet ver weg meer. Maar wat dan? Hoe zal je merk zich dan onderscheiden van concurrerende merken?

Creativiteit is per definitie anders dan het gewone. Als die creativiteit dan nog eens op een goed onderbouwde basis kan steunen, dan is dit zeker een garantie voor het bouwen van een sterk en onderscheidend merk. Een onderscheidende positionering is meer dan ooit belangrijk in een wereld waar alle merken overal tegelijk willen zijn.

Het belang van creativiteit voor een onderneming.

Een studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau Forrester bevestigde enkele jaren terug dat maar liefst 82% van de ondervraagde managers creativiteit levensnoodzakelijk vinden voor hun onderneming. Ze denken zelfs dat creativiteit direct tot grotere marktaandelen en hogere inkomsten zal leiden. Toch ziet maar 61% van die ondervraagden zijn bedrijf als voldoende “creatief”! Een wat beangstigde tegenstelling, vinden we.

Creativiteit in branding

De meeste bedrijven richten hun strategie op de klant en proberen aan alle mogelijke noden en wensen van die klant te voldoen. Ze passen aanbod en dienstverlening aan op basis van wat klanten willen. Of beter: wat ze dénken dat klanten willen. In het magazine Bloovi roepen Stephanie Duval en Nele Pieters de bedrijfsleiders zelfs op om wat minder hun best te doen! Om wat minder naar de klant en meer naar hun merk te kijken.

Ze vragen zich af of de bedrijven nog weten wat het is om een ‘merk’ te zijn. Een merk dat zegt “dit is mijn identiteit, hier sta ik voor, en níet voor al die andere dingen”. Door zich te veel te richten naar dezelfde klanten lijken merken steeds meer op elkaar en zijn daardoor ook moeilijker herkenbaar.

Beide marketeers pleiten dan ook voor sterke en onderscheidende merken. Is je merk dat niet? Dan riskeer je dat onderscheidende merken je klanten inpikken.

Ze stellen zich ook de vraag welke ruimte er dan nog overblijft voor creativiteit, als een merk zo strikt binnen de eigen lijntjes moet kleuren. Waarom zou je niet creatief kunnen zijn binnen je eigen kader? Doordat iedereen ‘creatief’ op dezelfde manier begint te definiëren, ontbreekt daar uiteindelijk ook elke fantasie. Terwijl creativiteit juist wil zeggen dat je, trouw aan je eigen identiteit, echt vernieuwende zaken probeert te brengen. En dat kan heel diverse uitkomsten geven.”

Volgens hen brengt het ook niets op om de consument voortdurend te pleasen. Aan het eind van de rit maakt die toch zijn eigen keuzes. “Marketingonderzoek lijkt dit te staven. Kortingen en promoties kunnen inderdaad tijdelijk de interesse van klanten en prospecten wekken. Maar eens die acties afgelopen zijn, zijn die kopers weer weg. De consument die daarentegen verbonden is aan je merk, die komt wel terug.

Zorg dus dat je merk er bovenuit steekt. Toon de beste versie van jezelf, dan komen klanten vanzelf. Beweren de twee marketeers in hun nieuwe boek. Je kan een consument niet vangen in jouw vakje, je kan er alleen voor hem proberen te zijn wanneer hij je nodig heeft.

“dit is mijn identiteit, hier sta ik voor, en níet voor al die andere dingen”.

Creativiteit in Marketing automation

Creativiteit in marketing automation, je zou het niet geloven. Waarom die geautomatiseerde systemen ook creativiteit kunnen gebruiken? Om zich te onderscheiden van concurrenten met een soortgelijk systeem. Om je doelgroep te overtuigen dat de afzender van het bericht wel degelijk een ondernemer is van vlees en bloed. En zeker ook omdat de klanten niet altijd mooi de uitgestippelde “customer journey” (klantenreis) volgen die wij voor ogen hebben.
Marketing automation werkt met een “customer journey”. Een theoretische reis die de consument aflegt op weg naar je merk, product of dienst. Maar niet alle consumenten volgen exact die ene en zelfde denkbeeldige weg. Een creatieve boodschap kan hun aandacht wel vatten. Ook al zijn ze niet helemaal op het punt dat we denken…
Marketing automation helpt de band met je klant te versterken en het kan ook de klanten ervaring een stuk verbeteren als we dit automatische communicatiesytstemen met creatieve manier met relevante content blijven voeden.

Creatieve en duurzame Merkactivatie

Elke bedrijfsleider is het erover eens. Een onderneming uitbouwen doe je door, naast korte termijn, vooral te focussen op de lange termijn. Je moet daarom naast je commercieel aanbod zeker ook aan je merk bouwen. Voor de communicatie is dat niet anders. Ideaal besteed je 60% van een jaarbudget aan lange termijn en investeer je 40% voor korte termijn verkoopactivatie.
Maar we houden ons helemaal niet aan deze verhoudingen. Onder druk van de markt van vandaag ondersteunen we vooral verkoopactivaties die een effect beogen op korte termijn. We lanceren de ene verkooppromotie na de andere zonder te denken aan het merk en zijn merkwaarden.
Steeds terugkerende promoties worden het nieuwe normaal. We creëren een verwachtingspatroon bij klanten die wachten voor een volgende aankoop tot de volgende verkoopactie. Zo hoppen klanten van promotie naar promotie en switchen ze van het ene merk naar het andere.
Continue investeren in je merk op lange termijn blijkt noodzakelijk opdat klanten je merk niet vergeten. Dit zal niet alleen helpen om de terugval na een promotieperiode te beperken. Het is ook zeer belangrijk om de klant naar een volgende actie aan te trekken.
Maar wat met beperkte budgetten? Wat als je het jaarbudget nodig hebt voor je korte termijn acties? Moet je dan stoppen met korte termijn verkoopactivatie? Merkactivaties kunnen gerust een promotie omvatten. Als een verkooppromotie creatief wordt uitgewerkt kan die evengoed bijdragen aan je merk.

Jouw merk versterken met creativiteit?

Vraag een gratis 'creative scan' aan voor je merk. Wij komen je de resultaten persoonlijk voorstellen.

Interessant?

We sturen je graag onze toekomstige blogs via e-mail. Laat je gegevens achter.

tekening van man die een vlag in de grond zet

merkstrategie

Een duidelijke positie in de markt en een duidelijke strategie is een must voor doeltreffende communicatie

Tekening van man met verrekijker op een ladder

huisstijl

Een goede huisstijl triggert de juiste emotie en zorgt voor herkenbaarheid. Je merk wordt sneller opgepikt

tekening van vrouw die door een luidspreker praat

content

Storytelling in lijn met de waarden en de persoonlijkheid van je merk. Content waarover gesproken wordt

tekening business man in yoga houding

merkactivatie

Consumenten zien tot 1000 reclameboodschappen per dag. Zorg voor een duidelijke concept en je merkt zal opgemerkt worden

Share This